KÅLla receptet vetja!

2012-02-28 @ 21:10:12 | Allmänt
Hej på er!

Jag började veckan med ledig måndag,  bakade lite, tvättade en maskin och bara tog det lugnt! Fin start på veckan.
Promenad och hälsa på morfar hann jag åxå med.

Idag har jag jobbat 13-18, så hade hela fm på mej att dona på här hemma. Lagade till mitt livs första (och absolut inte sista) kålpudding! Å så gott det blev!
Lättlagat också- här är mitt recept så ni kan testa!


Kålpudding

Du behöver:

ca 0,8 kg vitkål
600 g blandfärs
en gul lök
4 dl mjölk
1 ägg
några msk ströbröd bla. m mjölk
1 msk kalvfond bla. m 1msk vatten
salt
svartpeppar
2 msk soja
sirap
2 krm kryddpeppar
1,5 tsk socker

To Do:


Fräs kålen hyfsad mjuk, krydda med salt och vitpeppar, töm på några msk sirap på slutet
Blanda färsen med en riven lök, ägg, ströbrödblandning som svällt i 10 min, mjölk,
soja,socker och kryddor
Smöra en ugnsäker form och börja med ett lager kål, varva med färsen och avsluta med kål på toppen
Töm på fonden blandat med vatten och ringla över lite sirap
In i ugnen på 180 grader i ca 25 min (tills färsen är genomstekt)

Gör en gräddsås till på sky från kålpuddingen, grädde, lite socker, kryddpeppar, salt, soja, kalvfond
red av med maizena upplöst i vatten

Ät kokpärer och lingon till!




Kommentarer
Postat av: Kristin

Vas duktigt du på mat Stina, helt otroligt :) ska nog testa kålpudding!

2012-02-28 @ 21:33:42
Postat av: morsan

intygar härmed att kålpuddingen smakade smaskens!

2012-02-28 @ 22:24:10
Postat av: Stina

Roligt att ni tyckte det mamma! :3

Tack Kristin, men det är inget märkvärdigt, tycker bara att det är roligt ^^ Ja, testa det va jättegott faktiskt! :)

2012-02-29 @ 07:57:51
URL: http://stinatrasselsudd.blogg.se/
Postat av: PappaBananis

Håller med morsan, men skulle vilja höja betyget ett snäpp - fabulöst gott!

2012-02-29 @ 19:25:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback