Kalas!

2012-01-29 @ 19:00:23 | Allmänt


Precis kommit hem från kalas hos Anette, ätit gott och myst med henne å hennes familj! :)

Har hunnit käka lite middag åxå, Jimmys goda potatisgratäng, kassler, vitlöksfrästa champinjoner och broccoli! Fin söndagsmiddag :)

Nu sticker vi å gluttar film hos mamma å pappa! Men först tänkte jag slänga in receptet på hallonpannacottapajen vi gjorde till fikat idag, som är en av mina favvo desserter! Enkelt å jättegott!

Hallonpannacottapaj 10-12 bitars

Pajbotten


12 st digestive
75 g smör

Fyllning

3 st gelatinblad
3 dl grädde
1 dl socker
250 g hallon
200 g philadelphiaost


1. Kör kex och smör i matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en pajform eller en bakform med löstagbar botten. Låt stå i kylen medan fyllningen görs.

2. Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.

3. Häll grädde och socker i en tjockbottnad kastrull och sjud på svag värme tills sockret har löst sig.

4. Ta upp gelatinbladen ur vattnet, krama ur och rör ner dem i grädden. Ta bort kastrullen från värmen och låt svalna något.

5. Mixa hallonen med mixer-stav eller i matberedare till en puré. Rör ner cream cheese och purén i grädden. Vispa till en slät kräm och häll den i pajformen.

6. Låt pajen stå i kylskåpet i minst 3 timmar eller tills den har stelnat. Servera med färska bär.




(Gammal bild sen mitt kalas förra sommaren)

Receptet är taget ur den här fina
kokboken ("Sommarens söta")  som jag fick julen -09
av kusin Lena! Ni skymtar den uppe till vänster i bild :)

Pajerna är dom till vänster, å kakan länsgt fram är en polkapaj med marschmallowfluff

Hur smarrig som helst den åxå, recept även det taget ur min fina bok!

KRAM!





Kommentarer
Postat av: Fia

Men åååå polkapajen är nog min favvo. Gud så smask. Och fint och glatt med rosa :D

2012-01-29 @ 19:23:37
URL: http://airyfairy.blogg.se/
Postat av: zabina

Fin bild på gosakerna

2012-01-30 @ 00:03:50
URL: http://www.zweetzayorx.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback