20 st langos

2012-06-04 @ 10:52:21 | Allmänt
Du behöver:

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
7 dl mjöl el. vetemjöl special
1 tsk salt
1 stor riven kokpära

To do:

Lös upp jästen i vattnet och i med salt, potatis, mjöl
Arbeta ihop till en ganska lös, blank deg och låt jäsa i 40 min under bakduk
Knåda sedan på bakbord med lite mer mjöl,
kavla ut ca 20 tunna "tekakor" som ska jäsa i ca 10 min till
Hetta upp några cm olja i en tjockbottnad panna eller kastrull. Tips-
oljan är varm då du sätter ner en tex. träslev (ej fingret haha) på botten och det bubblar runt den (sänk plattan något)
Fritera på båda sidor ( bäst att använda en tång) och ta upp innan dom fått färg, lägg på galler med plåt under så överflöding olja kan rinna av
Godast att äta direkt!
Finns oändligt med pålägg som är gott, men mitt bästa är vitlökssmör, gräddfil, räkor, rom och rödlök
J som är allergisk mot skaldjur har vitlökssmör, rökt skinka, riven ost, gräddfil och rödlök

Hoppas det ska smaka! :)







Kommentarer
Postat av: mamma

Jag tänker inte lära mig det här receptet, jag har ju dig Stintan!

2012-06-04 @ 11:52:21
Postat av: PappaBananis

Bästa Langos en el stada!

2012-06-05 @ 09:05:00
Postat av: Sara

Åh vad roligt! Jag har samma recept på langos å inga andra blir så goda som dem. Provar alltid en massa på olika marknader å festivaler men detta recept är det inga som slagit. :) Super goda!!!



Har följt din blogg ett tag nu å tycker verkligen du ska göra en recept bok eller liknande då du gör mycket grymma saker, både bakverk

2012-06-05 @ 23:03:33
Postat av: Sara

Åh vad roligt! Jag har samma recept på langos å inga andra blir så goda som dem. Provar alltid en massa på olika marknader å festivaler men detta recept är det inga som slagit. :) Super goda!!!



Har följt din blogg ett tag nu å tycker verkligen du ska göra en recept bok eller liknande då du gör mycket grymma saker, både bakverk och mat! :)



Tack för en mysig blogg!

- Sara W

2012-06-05 @ 23:04:14
Postat av: Stina sv;

Men tack Sara W, vad roligt att höra! Tack för kommenatren!:) Ja, med det här receptet blir det dom godaste langos!

Även kul att få en glimt av vilka ni är som tittar in här, har du ngn blogg? :)



Tack! Kram

2012-06-06 @ 09:16:20
URL: http://stinatrasselsudd.blogg.se/
Postat av: Sara W

Nä tyvärr! Har bara inspiration till någon dag sen ger jag upp så läser numera bara bloggar. :)



Kramis!

2012-06-06 @ 22:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback